Monday, April 19, 2010

Yes, it is. No, it isn't.

Masa aku kecik2 dulu, selalu tanya mak aku; mak pandai cakap b inggeris tak? Mak cakap, "pandai..." Aku tanya balik,"apa yang mak tahu?", mak jawab, "yes, no", pastu mak gelak... maknanya 'yes' 'no' tu perkataan paling common dalam BI.

Alksahnya hari ni aku nak bagi sentence structure ni le kat budak2 yang disayangi tu. Aku tunjuk number (card) and asked : Is this number three?. Then my beloved kid answered... is this number.......( ooo dia masi tak faham, so aku explain,"when teacher ask you, you answer like this: yes, it is @ no, it isn't. And I asked again. But they replied by their own way... when the answer was correct they nodded, when the answer went wrong they gimme the sign that showed the answer was wrong. Hu hu hu

Aku pun ajak la these kids read along the sentences. After 10 times, they still can't say the sentences clearly and correctly. "Ok kids, say 'Yes it is' 20 times....say 'No it isn't' 20 times. Aku masih tak puas hati... Kita baca sorang2 lak... 20% can read the sentences given correctly... but not clearly. Others...

Wajarkah aku tak putus asa? 40 minit masa berlalu, ini je hasilnya. Kalau bagi written work mungkin 50% boleh jawab dengan betul, sbb tak payah baca, just copy from the board. Paling aku naik angin bila ada yang baca @ sebut ...ke, ke , ke... jauh perginya yes dgn ke tu... bukan baru 5 kali sebut. Lebih dari 50 kali sebut dah tu! Tapi bila aku putus asa, tak bererti aku tak ngajar. Duk goyang kaki @ tongkat dagu dlm kelas. Aku bg written work. Memang ramai yang blh jawab (more than 20%).

Bila masa dah hbs, aku pesan, balik rumah baca semula yang kita belajar tadi. Esok aku masuk lagi dan melupakan mood putus asaku pada hari ini.

1 comment:

  1. Salam.
    Memang bagus punya cikgu ni. Teruskan usaha demi anak bangsa bukan yang lain-lain punya.

    ReplyDelete