Friday, October 25, 2013

kids versus breakfast

 
pic: google

normal kan? normal kan anak-anak tak mahu ambil sarapan. memang bormal. tapi perkara normal tak bermakna perkara tu baik. saya sendiri tak ambil sarapan waktu masih di bangku sekolah rendah. ( walaupun mak saya tak pernah miss buat sarapan)...

kenapa?

hmmmm...
  1. pagi sangat, selera belum datang.
  2. dah biasa
  3. tak sempat
  4. takpe saya boleh tahan sampai lunch
tapi bagi kanak-kanak mungkin alasan no.1 yang paling sesuai. yang lain2 tu mungkin untuk dewasa. tapi mungkin juga ye bagi malaysians sarapan tu tak penting mana. sehingga saya pernah ditegur.. "eyyy awalnya..." (buat muka pelik!)
" hiiishh sarapan nasi, boleh masuk ke? ( buat muka nak muntah hokeyy)... aku tengah sarapan ni, di baginya muka cenggitu... hish!

bila anak dah pndai makan, saya rasa macam penting pulak bg dia makan pagi (sarapan).
alhamdulillah, sekarang dah jadi amalan... macam mana tu? mari kongsi cerita betul...

bermula semasa anak sulong nak masuh alam persekolahan (pra sekolah :5 tahun), bila dia bangun pagi saya terus suap sarapan. setiap pagi. jangan miss. memang tak susah pun, sebab kids memang bangun lewat dan masa tu school break. mula mula susah dia nak terima. so, saya bg kegemaran dia seperti, COCO CRUNCH + SUSU, ROTI BAKAR + COKLAT, PANCAKE + MADU...

bila dah selalu, akan jadi kebiasaan pada dia. bila saya nak skip sarapan, dia pulak yang tanya. "sarapan apa pagi ni..." hu hu hu

bila si sulong jadikan ini rutin, tak susah buat si adik-adik... alhamdulillah 3 orang anak saya memang ambil sarapan dan kami semua pun memang dah rutin bersarapan...

kenapa penting sangat sarapan tu... kita semua tahu kan!

have a happy breakfast...





No comments:

Post a Comment