Tuesday, January 26, 2010

bekpes

Morning.... dah sarapan? Kalau dah bagus! Sarapan kan masa makan paling penting dalam rutin hidup kita, tapi ramai yang mengabaikan sarapan, termasuklah gue. Bukan apa, pagi sangat. Malas nak makan. Tapi kalau beramai2 bersama2 rakan2 mungkin lain skit kot. Aku bertekad tawun ni nak didik si anak bersarapan dan tetapkan sarapan satu kemestian dalam rutin hidup dia. So, si mama kena usyaha lebey skit. One morning wat kuih comel ni wat bekpes. Malam sebelum tidur dah siap kukus. JADI. Lembut je dia. Nama komersial dia sekarang "apam ais krim", sebab letak air krim soda dalam tu. Aku tak suka sgt, sebab byk gak bubuh telur dalam ni. Aku tak suka telur. Masa aku kecik2 dulu, mak selalu gak buat kuih ni, tapi nama dia apam dewa (nama sebelah terengganu). Tak tahu lak dewa mana yang bagi resepi ni. Anakanda dan suamianda suka jgk la.
Ada skali tu wat lempeng. Kalau guna bahasa aku dan adik2, nama dia 'lepeng cicoh kuwoh sading'...ganas bunyinya. Kalau cakap ngan anak aku cakap gini... lempeng cicah sambal sadin. Setelah kena paksa lebih kurang, makan jugak la si Harith tu...pasni buat apa lagi...
Yang ni dah sah sah si anak aku tak makan. Lepat pisang. Mana dia nak makan makanan orang tua2. Buat sikit je, tu pun tak habis gak... pisang ni mak Sungai 2 yang bagi, sebahagian dah buat jemput2... selebihnya buat lepat... selebihnya lagi simpan dalam bakul sampah. Membazir!

Ni yang terbaru. Baru siap tadi ni. Dah lama Harith request. Ni baru sempat buat. Apam kentang. Kenapa nama apam kentang? Sebab memang letak kentang kat dalam tu... bukann macam cucur badak, mana nak cari badak nak bubuh dalam cucur tu? TUKAR NAMA!
Aku buat 2 versi, bukan versi rasa tapi bentuknya. Ada yang bulat dan ada yang bujur. Banyak jugak dapat, leh htr rumah mak cik skali nih. Pehni nak wat ape lagi yeee...?
Tengok si adik bawak balik ape tu... mmm leh buat pengat ni. Mmmmm wat jemput2 pun sedap gak.

No comments:

Post a Comment