Sunday, January 17, 2010

masak-masak

entry kali ni pasal masak2. salah satu hobi aku ni. nak kata pandai idok le... rajin pun tak le rajin sgt. cuma tak berapa malas la. dah lama ni, cuma xde mood nak masukkan dlm blog ni.

cup cake ni dah lama berangan nak buat.. barang2 pun dah lama beli. cuma tak berapa rajin nak on activity. pada suatu hari yg rajin tu aku godek la ape yg patut. dan terhasillah cup cake aku yang pertama. walaupun y pertama aku mcm rasa bangga a skt... hi hi hi sbb mcm lawa lak. (angkat bakul) pehtu kekandaku dan anakanda2 suma makan dgn berselera... aku makan sebijik je.
cup cake ni populer tau, tgh musim ni... kalau rjn + semangat tinggi + istiqamah = memang leh wat rm. kalau kenduri2 mcm trend gitu. pehtu ada yg tulis nama. mcm2 la.
kawan2 kalu nak cuba bleh la... resepi cari sendiri kat internet ye. aku upload kat
sini bukan ape, saje la kalau2 takde idea nak masak2 ape leh la bukak sini. krim tu plak kak ros y bagi. tq very much. tapi tak merasa la kak ye. wat hari cuti. ada tak kwn2 yang terasa nak tempah.. boleh, korang cari le sndiri kat dlm intnt belambak @ melampuh org at bisnes ni.korang pilih n bayar saja...

ada la satu petang nan permai, tiba2 terasa nak makan y manis2. terpacul lak idea nak wat bubur caca.kalau campur pisang atau labu lg best! keledek pun ok... baru teringat zul ada korek ubi kayu hari tu. tak masak lagi... apa barang nak makan ubi kayu... ubi kayu tu tanam kat rumah je. zul y rajin tu la yang tanam. cuma tekak xleh terima ubi kayu... tak sedar diri btl. so... aku campur ngan ubi kayu. ubinya sikit je, caca yg byk. sbb memang suka makan caca. tapi harith kata " oooo mama masak makanan yang abang tak makan ye..." sambil tersenyum dan melangkah kluar dr dapur. huh bertuah punya budak!

seterusnya makan petang sabtu y ada LDP tu dah royak kan kat entry sblm ni, wat donat.
dah lama tak wat donat ni. sebab zul kata muak... ye la aku selalu na buat, bukan ape anak2 suma suka. dan senang je.

ni dia tepung + telur + yis segera + susu + minyak = doh yng cantik dan gebus
tunggu kejap biar dia naik lagi skt. pehtu canai dan terap. (lebih senang dan seragam)
biar dia naik lg sekejap... pastu leh la goreng. api perlahan jek. rajin2 le balik2kan supaya masaknya rata.


dah siap goreng. yang perang tu, ready to ngap. y putih skit tu, utk frozen. len kali nak makan goreng je. sonang n copek!


baru ingat nak snap donat y dah siap... tgk2 tggl banyak ni jek... ok la. terima kasih kepada y sudi makan.

No comments:

Post a Comment