Saturday, March 6, 2010

Belilah Barangan Buatan Malaysia

Iye leee. Kempen ni untuk rakyat jelata dan golongan marhain macam aku ni. Sesuai tak? Ye la dah tentu golongan ( dr segi pendapatan la) macam aku ni pakai barangan tampatan. Bangun pagi gosok gigi guna ubat gigi Mukmin, sarapan minum susu kambing (SDSI), pakai baju yang beli kat Jakel, tudung beli kat kedai kain sekitarnya ni, jenama temptan yang langsung tak popular (aku je tau kot!), gi kerja drive Viva.... gitu la lebey kurangnya. Tak cukupkan aku sebagai warganegara menyokong barangan tempatan? ha ha ha... Ntah camana blh melalut cenggini pulak. Tapi bagi golongan yang berpendapatan tinggi... ada mereka peduli tak? Shopping kat London, nak beli kain wat baju kurung paling tidak kat Indonesia, beli kasut kat Italy, beli lipstik kat Singapore, bali beras pun kat over sea... Thailand! Golongan spt mereka ni lah sepatutnya lebih di tekankan. Dah tntu mereka belanja lebih banyak.

Back to the topic. Okey sbg warganegara yang berhemah (?), kita pun beli la barangan tempatan. Macam2 la barang tempatan tu. Tapi pernah tak korang terpikir apa yang dia dapat bagi kaat korang? Ni yang aku nak kongsi...

Petang Jumaat yang lepas, aku ikut Mr Husband pergi Melaka. Alang2 pergi tu aku nak jugak bersiar2 di Astana Moda Melaka tu (Jakel). Pehtu alang2 dah masuk tu aku pun buat la sedikit bayaran sebelum melangkah keluar... tak tau la kenapa takleh keluar gituuu je. Dah selesai semua urusan, kami pen bertolak balik. Ingat nnti nan singgah PM kat Gemencheh, sebb Mr Husband tak mamam apa pun lagi hari tu. ( masa tu dah dekat pukul 4). Sampai kat pekan selandar, signal minyak berkelip2. kita pun belok ke Petronas Selandar. Sekali, tangki punya penutup tak leh BUKA! Bayangkan la! Kalau belum berkelip lagi tak pe jgk. Si dia pun call Pusat Servis. Apa yang mampu diorng buat hanya mengajar suamiku itu bagaimna nak mengumpil benda alah tu. Dengan peralatan yang serba tak lengkap nak cokeh dengan ape? Haaa tengok, kalau dah marah, kluar la ayat Terengganu. Pehtu Mr Husband pun g la jln kaki cari kedai hardware... Setelah berhempas pulas lebih kurang, baju dia pun dah basah dengan peluh, lapar pun dah hilang! Sebab geraaaaaaaaaaaaaam kata dia...berjaya jgk la dia cokeh benda gappo tu. Tapi alhamdulillah semua berjalan dengan baik, walaupun tak berapa lancar.





Tapi kejadian ni membuatkan aku terfikir... apa yang dia janjikan utk kita bila kita dah guna dia? Hmmmmmmmmmmmmm

No comments:

Post a Comment