Friday, December 24, 2010

ikan singgang



hari ni puasa lagi. tadi petang tido, so skrg terkebil2 la sorg2. org lain suma dah titon. camana nak tido ni? g dpr, mkn mi sup yg buat berbuka td. tgk tv. golek2. bangun. hmmmm seme tak jadi. teringat lak nak post entry ni.

sila rujuk tajuk.
saya suka singgang ikan. ini versi terengganu ye. kenapa saya suka? sbb saya memang suka. dari kecik dah makan. kalau tak dapat nanti rindu mak saya.

tapi masa kecik2, kalau mak buat singgang, rasa sedih je. dalam hati kata "tak de lauk lain ke? cam lauk org miskin jek". tapi pastu makan nasi, kuah singgang banjir dalam pinggan, ulam tomato hijau amik kat tepi rumah. siap tambah!

tp ramai org tak suka singgang... (hai abaaang...)
tp takpe saya suka. pernah masa balik jengka, rasa 5 hari berturut2 kita masak singgang kan mok? tp lauk lain ada gak laa utk org yg tak gemor singgang. tukar je ikan dia. ikan yg paling mabeles musti la ikan aye hitam...(kat pasar pg, dia label: tuna!-popular ek ngko skrag!), ikan selayang pun best, ikan kembong, ikan tenggiri (berprofil tinggi), ikan tamban pun best. tp ikannya mustila segar.

jom masak!

saya guan ikan kembung. sbb ni je yg segar. 2 ekor sgt cukup!
masukkan bawang putih, kunyit, lengkuas dan asam keping.

masukkan air. banyak skt e.


jgn lupa garam dan apa2 yang sesuai spt cili padi @ lada besar @ bendi etc. masak (reneh) api kecil je. biar mendidih lama2. sampai surut skt kuahnya.

ehem2. dah siaaaap.



meh kita lawan ngan ulam2...

dan sambal belacan.

itu je cerita ikan singgang. bye........

1 comment:

  1. ayeh punya citer: dlm kelas dia sll tak hbs mkn. cikgu dia tnya dia suka mkn apa. Kita suka singgang je. ke ke ke. (aku baca dlm rekod anekdot dia ni!)

    ReplyDelete